Walvis spotten Merimbula.

13 november 2017 - Merimbula, Australië

Zo 12 nov. Eerst lekker wat rondjes zwemmen in de zee. Daarna vertrokken uit Mallacoota naar Merimbula, waar we op zoek gaan naar een touroperator die boottochtjes organiseert om walvissen te spotten. Deze zijn op doortocht naar Antarctica, samen met hun pasgeboren kalfjes en trekken vlak langs de Sapphire Coast richting het zuiden. In Merimbula aangekomen eerst een plaatsje gezocht om de Camper te parkeren, wat op zich nog niet meevalt, omdat ie groter is dan een normale auto en dus meer plaats in beslag neemt. Daarna op zoek naar een touroperator die zulke tochtjes maakt. Merimbula  Marine Ocean Adventure Tours was snel gevonden en na een waarschuwing dat er een turbulente zee die middag zou zijn en dat ze geen garantie kunnen geven dat je ook daadwerkelijk walvissen zult spotten,  gaan we aan boord. (je kon dan kiezen of de volgende dag weer meegaan of de helft van het bedrag terug krijgen) En inderdaad we waren nog maar net de haven uit of de boot schommelde al flink door de golven. Na een tiental minuten vroeg de kapitein aan alle passagiers om goed uit te kijken naar veranderingen in zee. Dan kon hij die richting op varen om te kijken of het misschien walvissen waren. Na een half uurtje op zee riep de kapitein, dat  er walvissen te zien waren recht vooruit. Daarna dringen geblazen voor de beste plaats voor een foto c.q. film te maken en dat valt niet mee op een schommelende boot. Maar het was zeer de moeite waard, voor ons zwommen op ongeveer 50 meter een vrouwtje met haar pasgeboren kalfje. Het kalfje kopieerde de bewegingen van de moederwalvis. SCHITTEREND om zien, en de blauwe plekken door het op en neer gaan van de boot waard. Dit schouwspel duurde zowat een uurtje en was A ONCE IN A LIVETIME EXPERIANCE !! Machtig mooi, en woorden en beelden schieten tekort. Na tweeëneenhalf uur op zee waren we weer terug in de haven. Kortom een schitterende ervaring rijker. Nu de film en de foto’s bekijken en selecteren van wat er geworden is, met al dat openneer gaan van de boot.